Monday, July 5, 2010

Membeli rumah, Emas dan membuat Tanaman Fertigasi.

Assalamualaikum semua ,

Dah lama tak mendengar atau berkongsi cerita dari blogger-blogger yang lain. Agak lama meninggalkan penulisan dunia blog ni. Sejak kebelakangan ini saya agak sibuk mencari dan mempelajari ilmu untuk membantu hidup saya agar lebih baik. Usaha memang ada ganjarannya. Permulaannya adalah dari pembelian sebuah rumah. Disebabkan BLR naik buat masa ini sehingga 6.05% sedangkan semasa saya mohon pinjaman rumah pada waktu itu BLR adalah ditahap 5.85% saya mula terfikir apa alternatif saya untuk mempercepatkan bayaran semula wang yang telah saya pinjam daripada bank. Tidak mustahil BLR akan naik lebih tinggi dari sekarang. Selain Alternatif memilih perbankan islam untuk memastikan pinjaman mengikut syariah, adalah lebih baik saya membayar lebih banyak agar rate pembayaran tersebut tidak terlalu membebankan.

Berikut adalah link berkenaan Bank islam dan Bank konvensional bagi sesiapa yang berhajat meminjam wang dari bank untuk membeli kediaman sendiri InsyaAllah ia dapat membantu.
Perbezaan Bank Islam dan Bank Konvensional.(Sumber Zaharuddin Abd Rahman)
Gambar Hiasan

















Bagaimana saya dapat membayar lebih bagi pinjaman perumahan agar saya tidak merasa terlalu beban untuk membayar semula pinjaman tersebut?

a) membuat pengubahsuaian dan menyewakan rumah tersebut dengan harga sedikit tinggi dari bayaran pinjaman rumah.

Tetapi sebagai tuan rumah kamu perlulah pantau kawasan rumah dan keselesaan rumah tersebut supaya penyewa akan berasa patut untuk membayar harga yang kamu berikan. Dengan itu, ia akan mengelakkan rasa ketidakpuasan hati penyewa dan untuk mengelakkan masalah yang lain berlaku. semasa membuat pinjaman perumahan tersebut kamu perlulah meminjam lebih sikit untuk kamu mempunyai lebihan wang bagi mengubah suai rumah kamu, itu adalah jika kamu membeli rumah yang masih belum diubahsuai. Buatlah pengiraan yang sesuai dan tepat agar apa yang kamu lakukan itu kelak tidak membebankan kehidupan kamu. Dari perancangan itu kamu juga mampu membayar lebih untuk pinjaman perumahan kamu dan disamping itu jika caranya betul kamu mampu menyewa sebuah rumah lain yang sewanya lebih rendah untuk kamu duduki sementara ,sehingga kamu selesai membuat pembayaran pinjaman tersebut atau jika kamu suka kamu boleh meneruskan langkah ini seberapa lama yang kamu mahu.

Contohnya: Kamu membeli sebuah condominium dan kawasan tersebut adalah kawasan yang mempunyai institusi pendidikan, Kawasan perindustrian atau kawasan pejabat. (kawasan penting untuk membantu) Katakanlah kamu meminjam dari bank islam (lebih baik) rumah tersebut adalah RM 160K. Kamu meminjam sebanyak RM 200K termasuk kos ubahsuai rumah, bulanan untuk bayaran pinjaman tersebut adalah RM1000 selama 40 tahun. Mengikut "market value" kawasan tersebut, paling tinggi kadar sewa termasuk rumah yang telah membuat ubahasuaian adalah sehingga RM3000 sebulan. Maka kamu dapat membayar pinjaman bulanan bagi mengurangkan bebanan kepada pihak bank lebih dari RM1000 - RM2000 ,Bukan itu sahaja kamu juga mampu menyewa rumah untuk sementara bagi menjadikan rumah yang kamu beli itu sebagai aset ,dan sewa yang kamu mampu bayar adalah sehingga RM 1000 sebulan. Dari sudut lain adakah kamu nampak kamu seperti tidak membayar apa-apa? =D

b) Membeli emas dan mengambil keuntungan dari simpanan tersebut untuk membayar pinjaman.
Gambar Hiasan


Kebanyakan dari kita samada kamu atau kamu yang diluar sana pasti mengetahui bahawa emas adalah sesuatu yang sangat bernilai. Emas adalah logam yang cantik dan mempunyai nilai yang sangat tinggi di pasaran. Jika kamu tahu juga ,emas adalah pelaburan jangka panjang yang dapat memberi keuntungan kepada pihak yang membeli dan menjual. bagi yang ingin mengetahui lebih lanjut dan mahu memahami lebih lagi tentang emas atau ada yang masih tidak tahu dimana emas yang paling terbaik untuk dibeli sila la ke website En. Syukor Hashim. Jika ada antara kalian yang mahu membeli emas sila email kepada saya di maduwarnabiru@gmail.com atau kamu boleh memberikan Komen untuk lock harga atau cadangan lain diblog ini sahaja. Sebabkan terfikir bagaimana untuk mendapatkan bayaran lebih untuk membayar rumah, saya google dan google sehingga terjumpa blog en syukor tu. Banyak kaedah dan keuntungan yang boleh di pelajari , memegang fizikal emas adalah langkah terbaik untuk mengatasi masalah akan datang dengan mudah dan cepat. Untuk huraian yang lebih panjang sila ke blog saya lagi satu Projek Madu. Kalau nak dibandingkan dengan kaedah beli dan sewa seperti kaedah diatas membeli emas untuk membayar pinjaman perumahan agak memakan masa. Tetapi jika ada caranya pasti kamu adalah yang paling untung kerana mengetahui kaitan beli dan sewa rumah dan membeli emas. ada 2 cara untuk membuat pembayaran pinjaman dengan membeli emas.

i) Kaedah Pajak tebus pajak sila baca website Jurnal Nizam 77. Untuk lebih memahami kamu perlu membaca website En Syukor terlebih dahulu dan kamu pasti akan memahami teknik pajak tebus pajak. Harga emas bergantung pada Harga emas dunia di www.kitco.com. Membeli emas dan mendapatkan keuntungan dari emas kena ada tujuan, terpulang pada individu tu bertujuan untuk membuat apa sebenarnya, tetapi buat masa sekarang kita cuma nak tau macam mana untuk membayar semula pinjaman perumahan tersebut. Bagi kaedah ini seperti dinyatakan pada link tersebut ia bertujuan untuk memperbanyakkan pegangan emas fizikal dan akhirnya emas itu jugakla yang dipegang, kalau tak, rugi.. tetapi untuk pembayaran semula perumahan bagi mengurangkan beban bulanan, kamu boleh mengambil keuntungan dari emas tersebut untuk membayar pinjaman perumahan.

Contohnya: Seperti contoh membuat ubahasuian diatas. Kamu mempunyai duit lebihan dari pinjaman sebanyak RM40K dan ini adalah terpulang pada kamu mahu membuat ubahsuaian atau tidak dan kamu menggunakan duit lebihan tersebut untuk membeli emas. Dengan wang tersebut kamu boleh membeli emas dan membuat teknik pajak tebus pajak dan membuat keuntungan dari situ. Duit 40k tu ibarat kamu membuat modal untuk mendapatkan wang yang lebih untuk membuat pembayaran hampir separuh kepada bank. Dari situ bebanan disebabkan rate bulanan yang perlu dibayar dapat dikurangkan. Tetapi untuk kaedah ini kamu perlu memikirkan bagaimana untuk membayar kepada bank secara bulanan pula. ok untuk mendapatkan keuntungan daripada emas disamping perlu memikirkan bayaran bulanan untuk pembayaran bank pula seperti kaedah kedua di bawah.

ii) Kaedah Perkara a) dan b)i) . Dari campuran kaedah a) dan b)i) sangat memerlukan kebijaksanaan individu untuk membuat pengiraan dan pembahagian wang pinjaman dengan lebih baik dan tepat. kaedah seperti yang telah diberitahu selain membuat rumah sebagai aset dan membeli emas untuk mendapatkan keuntungan dan akhirnya boleh memiliki emas sebagai simpanan bagi membantu permasalahan di masa depan. InsyaAllah.

Contohnya: sama seperti situasi diatas terpulang pada individu untuk meminjam berapa yang mampu dibayar dan yang layak diberi oleh pihak bank kepada kita. Jika mengikut contoh lebihan RM40k diatas kamu perlu membahagikan lebihan tersebut untuk membuat ubahsuaian dan membeli emas, katakanlah kamu membuat ubahsuaian menggunakan lebihan wang iaitu RM 20K dan selebihnya kamu membeli emas.. kamu bukan sahaja mendapat keuntungan seperti kaedah beli dan sewa diatas malah kamu juga mendapat keuntungan dari membeli emas tersebut dari kaedah pajak tebus pajak dan kemudian dari keuntungan kaedah itu kamu boleh membeli emas lain lagi untuk simpanan masa depan..
hebatkan? :D

c) Membuat pertanian seperti tanaman fertigasi dan menggunakan keuntungan untuk membayar pinjaman.

Kaedah yang disebutkan ini adalah untuk individu yang berkeinginan melakukan kerja separuh masa atau yang memang dah ada niat nak berhenti kerja. Jika kekuatan untuk bekerja sendiri tu ada, lagi-lagi ada kenginan untuk menjadi petani moden kamu sangat beruntung jika kamu mengetahui perkara ini. Untuk ilmu pertanian ini saya juga telah buat kajian dan mengoogle untuk mencari lebih banyak pengetahuan dalam bidang pertanian. Untuk pengetahuan kamu Penanaman fertigasi merupakan pertanian moden yang boleh menjanakan keuntungan kepada usahawan, kamu cari je carian tanaman fertigasi dan kamu akan mendapat lebih pengetahuan mengenai tanaman tersebut. jika benar-benar berminat kamu boleh menghadiri kursus yang diadakan. Daripada kursus tersebut kamu banyak mendapat pengalaman dan kamu akan mendapat bantuan dalam kumpulan dan bantuan pemasaran.

Contohnya: mengikut perkara a), b)i) dan b)ii) , untuk kaedah tanaman ini juga kamu boleh mendapat keuntungan daripadanya, seperti biasa kita menggunakan lebihan pinjaman bank samada kamu mahu memakai sebahagian atau keseleruhan wang lebihan itu seperti yang saya nyatakan pada contoh b)ii) pada pembahagian lebihan wang itu kamu juga boleh melakukan pembahagian samada pada ubahsuaian rumah dan membuat tanaman fertigasi ini. Kos untuk tanaman fertigasi ini mengikut berapa banyak beg dan berapa besar kawasan tanah yang kamu perlu untuk lakukan. Untuk permulaan nasihat dari yang berpengalaman eloklah dimulakan dengan 2000beg dengan keluasan tanah setengah ekar. Tanaman fertigasi ini kos anggaran yang diperlukan adalah sehingga RM 20K. Untuk "confirmation" kos boleh la kamu google tentang tanaman fertigasi tersebut. Anggaran yang di buat dari keuntungan tanaman tersebut adalah sehingga 100% keuntungan jika semua cara kerja yang dipelajari dilakukan dengan betul. Jika kita mendapat keuntungan dari tanaman tersebut kita akan mampu membayar terus pinjaman perumahan atau kita juga mampu membeli emas dengan menggunakan teknik yang telah diberitahu dari keuntungan tanaman tersebut. Atau sekiranya kamu mahu mendapatkan keuntungan melalui 2 kaedah yang disebutkan diatas bolehlah keuntungan tanaman ini dibahagi dua untuk pembayaran rumah dan untuk membeli emas sebagai simpanan jangka panjang.

Berikut adalah link tentang penanaman fertigasi cili sebagai contoh untuk kefahaman kamu yang tak berapa tahu pasal Tanaman fertigasi.
Gambar Hiasan



bestwayagro.blogspot.com dan iqilagro.blogspot.com disana kamu akan banyak mendapat maklumat tentang penanaman fertigasi. jika kamu berminat ia adalah peluang terbaik untuk kamu menjadi seorang usahawan. Kalau ada sesiapa berminat untuk "invest" bagi projek Tanaman Fertigasi yang saya rancang untuk buat ni beritahu juga ye saya sangat mengalu-alukan.


Kesimpulannya saya dah cuba sedaya upaya untuk mengurangkan beban pembayaran pinjaman rumah. kaedah yang diberitahu di atas adalah dari lubuk pemikiran saya sendiri. Jika kamu mempunyai idea yang lebih baik boleh kirimkan komen untuk kita berkongsi bagaimana cara menyelesaikan masalah pinjaman bukan sahaja pada pinjaman perumahan malah pinjaman kereta atau pinjaman peribadi pun kita boleh buat jika caranya betul. Kalau kamu ada kaedah lain yang lebih baik atau yang lebih mudah beritahu lah ye kita boleh berkongsi sambil kita mendapat ilmu. Sesiapa nak beli Emas inform saya jugak ok =D email saya maduwarnabiru@gmail.com

4 comments:

Anonymous said...

shafique (penjual emas) - saya pernah buat terlibat ngan projek tanaman cam pisang dan cili...sebenarnya sistem fertigasi cili sgt membazir dan menguntungkan pihak yang membekal barang fetigrasi..saya tak galak invest sebaliknya belajar tanam cili guna tanah (campuran ziolite dan baja kimia)....cili antara tanaman yg paling berisiko tinggi sebab karenah cili...contoh, cili tak bole terdedah panas yg berlebihan atau terhad, air yg berlebihan atau terhad...saya ada journal dari kementerian pertanian ttg teknik tanam cili dll...saya suggest tanam pokok pisang sbb lebih menguntungkan dah tidak byk karenah :)

Madu Warna Biru said...

wah awak tanam sendiri ke? bagus betul... :D awak dah dapat hasil tanaman cili tuh ke? dan bila menggunakan tanaman fertigasi tersebut berapa beg yang awak pakai dan berapa kilo saje dari beg tersebut yang awak mendapat hasil yang baik ek? bagus jugak dapat information tuh .. sekurang2 nya ada juga komen dari orang berpengalaman.

Anonymous said...

shafique (penjual emas)

saya tanam untuk kajian..sbb mase tu saya hasilkan baja organik untuk tanaman...tapi secara jujur baja kimia mmg bagi untung byk pada pengusaha sbb bole tanam lebih dari 2 kali setahun bagi pokok cam cili..tapi jika pakai baja organik, kadar pusingan bagi penanaman semula kurang dari 2 kali setahun...walaupun baja organik bagus tapi pulangan tidaklah sebanyak pengunaan baja kimia (urea n46)

bagi standard tanaman cili, satu polybag hanya mampu hasilkan cili sekitar 1.5-3kg...tapi amat susah kalo dapat 3kg satu pokok...sbb cili lambat petik dah jadi terlalu masak, org peruncit atau pemborong tak nak beli...secara normal satu pokok cuma dapat kurang dari 2kg termasuk kadar kematian pokok...

cili tak bole tanam rapat2 nanti terbantut..sekurang2 setiap pokok kena ade jarak lebih kurang satu "depa" tangan...tapi cili sng jugak mati...

Madu Warna Biru said...

ok thanks untuk pendapat tu...